Digital marketing diensten

Meer en betere leads met marketing automatisatie

Meer en betere leads met marketing automatisatie

Zou het niet leuk zijn om een deel van je marketing voor jou te laten werken door gebruik te maken van geautomatiseerde software?

Het klinkt fantastisch, maar er zijn heel wat valkuilen en het is belangrijk om je hoofd erbij te houden bij het opzetten van automatische systemen. Zorg ervoor dat je begrijpt hoe je systemen werken en stel duidelijke doelen op.

Wat is marketingautomatisatie?

“Marketingautomatisatie is een categorie van software die marketingtaken en -workflows stroomlijnt, automatiseert en meet, zodat bedrijven zoals het uwe de operationele efficiëntie kunnen verhogen en de omzet sneller kunnen laten groeien”

- Marketo

Het is dus ontworpen om jou te helpen om marketing op een geautomatiseerde manier uit te voeren, zodat je meer tijd kunt besteden aan de groei van je bedrijf.

Het doel is om efficiënt te werken, tijd te besparen en op grotere schaal aan marketing te kunnen doen. Er wordt meer verkeer naar je website gestuurd en we zetten meer prospects om tot klanten. Lang leve de technologie!

Let wel, het mag geen robot-systeem worden. Alles moet er authentiek en oprecht uitzien. Mensen houden van een persoonlijke ervaring. De kans is groot dat je klanten verliest, als je het fout aanpakt.

Hoe automatisatie jou kan helpen

Je begrijpt nu wat automatisering is, maar er zijn nog meer voordelen.

  • Automatisatie helpt je om inhoud aan te passen naar de doelgroep. Je kan bijvoorbeeld andere content sturen naar vrouwen dan naar mannen.
  • Je kan je publiek segmenteren op vlak van verscheidene kenmerken, interesses of demografie. Op die manier wordt je marketing heel doelgericht.
  • Meten is weten. Alles is traceerbaar. Je kan testen wat werkt en wat niet. Het is bijvoorbeeld heel eenvoudig te achterhalen wanneer je mails het meest geopend worden.
  • Leadgeneratie, verkoopkansen, verkoopcijfers en omzet stijgen. Marketingkosten verminderen.

Don't be afraid

Vaak wordt gedacht dat je opdringerig gaat overkomen als je je doelpubliek regelmatig aanspreekt. Wees niet bang! Je bent een ondernemer en je doel is om te verkopen. Je bent trots op je product of dienst en je biedt een meerwaarde naar de klant toe. Automatisering werkt!

Het is eenvoudiger dan je denkt. Misschien maak je al gebruik van automatisatie zonder het te weten.

Heb je een nieuwsbrief? Werk je hiervoor met een tool om mails uit te sturen op grote schaal? Dan ben je al goed op weg. Heb je het doelpubliek echter ingedeeld in kleinere segmenten en gepersonaliseerde mails ingepland?

Welke software?

Het internet staat vol met software die je kunnen helpen om je processen te automatiseren. Onderzoek eerst grondig welke tool het beste past bij jouw onderneming. Enkele populaire tools zijn:

  • MailChimp
  • ActiveCampaign/MailBlue
  • Mailerlite
  • InfusionSoft
  • HubSpot
  • GetResponse
  • Marketo

TIP 1:

Je betaalt bij dit type software meestal per subscriber. Het kan dus al snel duur oplopen.

Met MailerLite kan je tot 1000 subscribers gratis gebruik maken van het systeem. Je hebt dan niet alle functies en er verschijnt een klein watermerk onderaan elke mail, maar het kan een goede test zijn.

De betalende versie valt ook goed mee van prijs. Je kan van alle andere programma’s meestal ook een proefversie proberen.

Mailerlite prijzen
Bron: MailerLite

TIP 2:

ActiveCampaign heeft een heel handige visuele builder. Je kan met ‘drag and drop’ functionaliteiten alles overzichtelijk organiseren. Het is onze all time favorite!

funnel mapping voorbeeld ActiveCampaign

Volg steeds het volgende proces:

  1. Visualiseer je doelen. Automatisering kan je helpen om je verkoopkansen te vergroten, je verkoopproductiviteit te verhogen en te bepalen wie je gekwalificeerde leads zijn. Dit zijn allemaal uitstekende doelen om mee te beginnen. Maak de doelen zo concreet mogelijk.
  2. Begrijp je publiek. Wat zijn hun wensen en behoeften? Wat is voor hen van waarde? Verzamel deze gegevens en integreer ze in de strategie.
  3. Definieer de strategie. Beoordeel alle workflows en bepaal wat er verbeterd of aangepast moet worden. Zet eens op papier wat je op dit moment al doet om je klanten te bereiken en hoe je ze beter zou kunnen bereiken.
  4. Segmenteer alle leads. Gebruik software om je leads te segmenteren en zo betere resultaten te behalen. Bepaal welke klanten meer in aanmerking komen dan anderen.
  5. Close the sale! Het is tijd om je product of dienst te verkopen. Is de klant er nog niet klaar voor? Dan blijven we ze benaderen met waardevolle zaken.

Als het gaat om het uitvoeren van succesvolle automatisatie, moet er een persoonlijke touch zijn. Als de geautomatiseerde workflows, interacties, aanbiedingen of inhoud geen persoonlijk of doelgericht tintje hebben, zal je strategie nooit succesvol zijn.

Automatisatie is de toekomst

Hoewel we een eenvoudig proces benadrukt hebben, is het ook belangrijk om volgende vragen in gedachten te houden, zodat je het succes van je strategie nauwkeuriger kunt bepalen:

  • Hoe gemakkelijk is de software te gebruiken en zijn er leercurves met betrekking tot het opzetten van de strategie?
  • Hoe efficiënt zijn de huidige workflows en geven ze prioriteit aan de missie van de klant en het merk?
  • Is er voldoende inhoud en zijn er voldoende aanbiedingen via de funnel tot bij de klant geraakt?
  • Hoe klantgericht is je focus geweest en is je automatisatie gericht op het koesteren of vervreemden van klanten?
  • Hoe reageerden je gebruikers op je automatisatieprocessen.? Vergeet niet dat het echte succes wordt bepaald door de manier waarop de behoeften van je doel worden vervuld en hoe je klanten hebben gereageerd.
  • Hoe heb je de analyse van je strategie gemonitord en heb je de resultaten van je processen goed bijgehouden? Heb je ze “getweakt” en herhaald om een optimaal resultaat te bereiken?

Automatisatie is de toekomst. In 2020 is voorspeld dat 85 procent van de bedrijven in staat zal zijn om hun klantrelaties te beheren met behulp van marketingautomatisatie.

Of dit nu waar is of niet, de trend is er. Wanneer je een groot klantenbestand hebt, kan het nu eenmaal moeilijk zijn om ze allemaal gepersonaliseerde aandacht te bieden.

Veelvoorkomende valkuilen

Als je het niet goed aanpakt, kan automatisering ook een negatieve klantervaring opwekken. Dit zal je tijd en geld kosten.

  • Koop geen mailinglijsten. Het kan een goed idee lijken om een lijst aan te kopen van je doelgroep. Zij hebben echter niet gevraagd dat je hen mails stuurt en kennen je bedrijf niet. Het zal eerder negatief overkomen dan geld opbrengen. Vergeet ook niet dat je rekening dient te houden met de GDPR-wetgeving. Je mag niet zomaar mails versturen zonder daar toestemming voor gegeven wordt.
  • Koester je databanken en gegevens. Zorg ervoor dat er een permanente instroom van leads is en dat je niet met verouderde contacten achterblijft. Focus op kwaliteitsvolle leads ten opzichte van een groot aantal irrelevante contacten.
  • Zorg voor waardegedreven e-mails. Liever 1 geweldige mail per week, dan 7 keer een tekst zonder meerwaarde.
  • Zorg voor een afstemming tussen Sales en Marketing. De marketeers zorgen voor de juiste leads, maar regelmatig wordt er niets mee gedaan. Stem goed af tussen alle teams en laat het sales team ook meedenken met de marketing collega’s. Teamwork makes the dream work!

Conclusie

Als je denkt dat je nu aan het zwembad kan gaan zitten en je marketing alles voor je doet, ben je fout. Het helpt je om processen te vereenvoudigen of te versnellen, maar je mag niet vergeten om nog steeds in contact te blijven met je klanten en alles goed op te volgen. Speel ook in op trends en de actualiteit.

Niet alleen maakt het je leven gemakkelijker en zorgt het voor een instroom aan potentiële klanten, je behoudt ook het contact met bestaande klanten.

Het kan indrukwekkende resultaten opleveren, dus start vandaag met het behalen van je marketingdoelstellingen en verhoog je aantal leads, je verkoop, je omzet en je winst.

Wil je graag je marketing boosten met geautomatiseerde systemen?

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *