Funnels

Let's put the FUN in funnels
Funnel Vibes

Wat is een funnel?

Je wil ongetwijfeld dat je prospects bepaalde acties ondernemen. Misschien wil je dat ze een aankoop doen, zich aanmelden of een formulier invullen. Als iemand iets doet wat je wilt dat ze doen, noemen we dat een conversie.

Een funnel is een denkbeeldige trechter die bezoekers transformeert tot converteerders. Potentiële klanten doorlopen een proces en worden gestuurd totdat er een conversie plaatsvindt en zij onderaan in de ‘trechter’ terechtkomen.

Slechts 2% van de aankopen worden gedaan na het eerste contactmoment. Dit percentage is zelfs na het vierde contactmoment slechts 10%.

Waarom een 'trechter'?

Waarom wordt het proces naar conversie vergeleken met een trechter? Omdat er aan het begin van het proces veel mensen zijn die de eerste stap zetten.

Terwijl de mensen verder gaan en de volgende stappen nemen, vallen sommige van hen af en de omvang van de groep wordt steeds kleiner.

De top van de trechter is waar iedereen naar binnen gaat (het bezoeken van jouw website). Alleen de meest geïnteresseerde kopers gaan verder door de trechter.

We zoeken graag samen met jou uit wat je doelstellingen zijn en hoe we bezoekers kunnen converteren met het creëren van funnels op maat.

Voorbeeld 1
De klant bezoekt een webshop
De klant bekijkt een product
De klant voegt een product toe aan de winkelwagen
De klant gaat over tot een aankoop
De klant koopt een extra aanbieding bij de checkout
Voorbeeld 2
De klant klikt op een advertentie op Facebook
De klant komt terecht op een landingspagina en laat een e-mail adres achter
De klant krijgt wekelijks waardevolle e-mails toegestuurd
De klant ontvangt een aanbod en gaat over tot een aankoop

AIDA

Bij het maken van funnels doorloopt de klant het AIDA-principe. Elke fase vereist een andere aanpak, omdat we niet op het verkeerde moment de verkeerde boodschap willen sturen.

Vergelijk het met een ober die je vraagt wat je wilt voor het dessert, voordat je zelfs maar een aperitief hebt besteld. De customer journey verschilt van klant tot klant.

A
Awareness
Dit is het moment waarop je voor het eerst de aandacht van een consument trekt. Het kan een tweet zijn, een Facebook-post die gedeeld wordt door een vriend, etc. De prospect wordt zich bewust van je bedrijf en wat je aanbiedt. Als de chemie goed zit, kopen consumenten meteen. Het is een juiste plaats, juiste tijdsscenario.
I
Interest
Wanneer consumenten de interessefase in de sales funnel bereiken, doen ze onderzoek, vergelijken ze hun aankopen en denken ze na over hun mogelijkheden. Dit is het moment om in te duiken met een ongelofelijke inhoud die hen helpt. Als je jouw product of dienst vanaf het begin duwt, schakel je potentiële klanten uit.
D
Desire
In de beslissingsfase van de sales funnel is de klant klaar om te kopen. Hij of zij overweegt misschien twee of drie opties - hopelijk inclusief die van jou. Dit is het moment om het beste aanbod te doen. Het kan bijvoorbeeld gratis verzending zijn. Hoe dan ook, maak het zo onweerstaanbaar dat men niet kan wachten om er gebruik van te maken.
A
Action
Helemaal onderaan de trechter koopt de klant je product of dienst. Dat een consument de bodem van de trechter bereikt, betekent niet dat het werk gedaan is. Je kan je nog richten op klantenbinding. Wees dankbaar voor de aankoop, nodig je klant uit om feedback te geven en stel jezelf beschikbaar voor extra oplossingen.

Gemiddeld heeft een klant tussen de 5 en 8 contactmomenten nodig alvorens tot een aankoop over te gaan.

Keep it visual

We houden het graag eenvoudig voor jou. Jouw funnels worden daarom voorgesteld met uitgetekende schema’s.

We presenteren een visuele weergave van jouw sales funnels.

Dit visuele model legt alles in het marketingproces vast – verkeersbronnen, stadia van de funnels, klantcontactpunten, landingspagina’s en zoveel meer.

We can't wait to build your funnels