Digital marketing diensten

Google advertenties: Wat is Google Ads?

Google advertenties: Wat is Google Ads?

Wat is Google Ads?

Google Ads, voorheen Google Adwords, is een dienst van Google om jouw advertentie bovenaan in Google weer te geven. Het ziet er uit als elk ander resultaat, met als enige verschil dat er een klein woordje voorstaat (ad of advertentie).

Wanneer je in Google een bepaald woord of een bepaalde zin opzoekt, zal je een reeks organische resultaten zien. Helemaal bovenaan, waar er dus dat kleine woordje voor staat, heb je de gesponsorde berichten.

Dit zijn berichten waar bedrijven voor betaald hebben. De gemiddelde (potentiële) klant denkt hier echter niet altijd over na en klikt op de link die hem of haar het meest aanspreekt.

Google Ads voorbeeld UpMoves

Het netwerk van Google bestaat uit miljoenen websites, honderdduizenden apps en enkele tools zal je zeker al kennen. Denk maar aan YouTube, Google Search of Google Maps.

Google Ads is de advertentietool van dé grootste zoekmachine die er is: Google. Tegenwoordig weten zelfs de gepensioneerden al hoe ze op Google iets kunnen opzoeken.

Je adverteert eigenlijk heel eenvoudig met zoektermen. Mensen zijn dus specifiek op zoek naar jouw aanbod. Dit maakt het zo ontzettend interessant!

Je hebt de keuze uit verschillende soorten campagnes in het Zoeknetwerk en het Google Display Netwerk.

Wat is Google Ads nu precies? Hoe werkt Google Ads? Hoeveel kost een Google Ads campagne? Het zijn logische vragen als je nog niet vertrouwd bent met het concept.

Daarom leggen we je in dit artikel graag op een eenvoudige manier uit wat het juist inhoudt en wat de voordelen en nadelen zijn.

Bekijk alvast bovenstaande video als je niet zo’n lezer bent.

Even een #weetje tussendoor?

Google werd op 4 september 1998 opgericht door Larry Page en Sergey Brin. Het idee was eenvoudig, maar slim. Mensen willen iets opzoeken en dat moet makkelijker kunnen dan naar de bibliotheek te gaan. Vandaag is Google elk jaar de meest bezochte website ter wereld!

De zoekmachine werd razend populair en groeide al snel uit tot de grootste zoekmachine ter wereld.

Hoewel er nog anderen met hetzelfde idee kwamen, verwierf Google meteen meer dan 70% van de markt.

Hoe werkt Google Ads?

Hoewel je ook met afbeeldingen kan adverteren, is het meestal eenvoudiger. Je adverteert een stukje tekst en dit wordt weergegeven als de gebruiker zoekt op bepaalde termen.

Je geeft zelf aan op welke zoektermen je gevonden wenst te worden. Wanneer men klikt op jouw advertentie, komt de potentiële klant terecht op een website of landingspagina.

Als jouw pagina vervolgens overtuigend genoeg is, kan je je klant helpen door jouw product of dienst aan te bieden.

Het is echter niet zo dat je zomaar altijd bovenaan komt te staan. Google gebruikt een specifiek “veilingmodel”.

Hoe werkt het Google veilingmodel?

Het is niet zo dat de persoon met het hoogste budget de veiling wint, want geef toe, dat zou een beetje oneerlijk zijn.

Het speelt wel een rol natuurlijk, maar ook kleine bedrijven kunnen “winnen” van de grotere spelers.

Telkens iemand een zoekterm ingeeft in Google, wordt er een analyse gemaakt op basis van meerdere factoren.

Google Ads veilingmodel schematisch

Bij het maken van een campagne, stellen we een maximum bedrag in. Hoger dan dat zal er nooit uitgegeven worden.

Wat je effectief betaalt, zal in realiteit altijd anders zijn. De concurrentie zal ook elke dag verschillen.

Wat vooral belangrijk is, is de kwaliteit van je advertentie en de relevantie ervan. Er wordt zowel gekeken naar de advertentie zelf, als de website waar je naartoe geleid wordt.

Google zal bepalen welke advertentie, met bijgevoegde website of landingspagina, de beste match is voor de persoon die de opzoeking uitvoert.

Wat is de Google Ads kwaliteitsscore?

Bij het veilingmodel van Google wordt een advertentie beoordeeld volgens een kwaliteitsscore. Hoe beter de score, hoe lager het je kost per click.

Inschatting click-through rate:

Google is een slimme tool! Er wordt voorspeld hoe groot de kans is dat een bepaalde persoon op een bepaalde advertentie zal klikken na het zoeken van een woord of zin.

Hoe Google dat precies weet, zullen we nooit begrijpen. Miljoenen regels code zorgen ervoor dat Google dit kan voorspellen op basis van heel wat factoren.

Relevantie van het zoekwoord:

Als het woord niet terugkomt in je advertentie, of op je website, zal dit de score zeker naar beneden halen. Google weet anders niet of het wel relevant is de pagina te tonen!

User experience op de bestemmingspagina:

Google wil jou alleen maar naar de bestemmingspagina sturen, als dit ook als goed ervaren wordt door andere bezoekers. Er zal getest worden of je vlot kan navigeren doorheen de pagina en of alles snel laadt. Ook de inhoud moet waardevol zijn!

Wanneer je goed scoort, zal je minder betalen per click. Heb je een slechte score, dan wordt je in feite “gestraft” en stijgt de cost per click. Denk dus niet te snel dat diegene met het meeste geld ervoor zal zorgen dat jij niet vindbaar bent.

Wat is het doel van Google Ads?

Google biedt je de mogelijkheid om te adverteren. Met een slimme campagne kan je bezoekers aantrekken tot jouw website.

Eenmaal ze op je website zijn, moet je ze in de juiste richting sturen en overtuigen om een bepaalde actie te ondernemen.

In onderstaand voorbeeld zie je hoe we voor één van onze klanten met een budget van €180 maar liefst 42 afspraken ingepland hebben. Uit die afspraken zijn meer dan 10 bezoekers geconverteerd tot klant.

Google Ads voorbeeld

Elke nieuwe klant leverde voor dit bedrijf (dienstverlening) op jaarbasis meer dan €3000 op en blijft gemiddeld 3-5 jaar klant. En dat allemaal met €180…

Oké, de kosten voor onze werkuren moeten we daar ook bij rekenen natuurlijk, maar wat zijn wij fan van Google Ads!

Het is een slimme en doeltreffende investering 🙂

Adverteren op zoekwoorden

Bij Google Ads adverteer je op specifieke zoekwoorden die je zelf opgeeft. Denk dus goed na over de keywords waar jij op gevonden wil worden.

Stel je bent op zoek naar een nieuwe tandarts en je woont in Antwerpen. Als je geen doordachte strategie gebruikt hebt, kunnen mensen op zoek gaan naar ‘tandarts salaris’, ‘tandarts stagiair’ of ‘hoeveel verdient een tandarts’. Je betaalt dan voor een click die niets zal opleveren.

Google Ads keywords

Zoekwoorden onderzoek maken

Om een succesvolle campagne op te stellen, wordt er altijd eerst een zoekwoorden onderzoek uitgevoerd.

Met tools als Semrush, Ubersuggest of Google Keyword Planner zoeken we uit welke zoektermen relevant zijn voor jouw bedrijf.

Naast de goed scorende zoekwoorden, denken we ook altijd samen na over wat jouw bedrijf nu specifiek aanbiedt.

TIP: Maak ook een Google Ads campagne op je eigen brand name. Je denkt misschien dat je al gratis bovenaan staat, maar dit geeft ook een boost aan je andere advertenties, omdat de clicks allemaal heel relevant zijn.

Stel je hebt een webshop met sportmateriaal, dan wil je waarschijnlijk gevonden worden op ‘sportmateriaal’ en ‘fitness toestel’. Vergeet echter niet om specifieke termen toe te voegen zoals ‘fitness toestel armen’ of ‘squat machine’.

Wanneer de campagne loopt, kan je altijd woorden toevoegen of verwijderen. Ook is het mogelijk om na te gaan op welke woorden jij (en de concurrentie) gevonden worden.

Negatieve zoekwoorden

Google zoekt niet alleen op jouw exacte termen. Wanneer we “brede” zoekwoorden instellen, zal je ook gevonden worden op gerelateerde termen. Helaas leidt dit soms tot irrelevante zoekopdrachten.

Onlangs hebben we een campagne opgezet voor een boekhoudkantoor in Antwerpen. Het woord ‘boekhouder’ stond in onze lijst als breed zoekwoord.

Dit betekent dat we op ‘boekhouder Antwerpen’ of ‘beste boekhouder’ ook gevonden zullen worden.

Ze werden echter ook gevonden op termen als ‘stagiair boekhouder’ of ‘hoeveel verdient een boekhouder’. Dit willen we natuurlijk vermijden. Daarom is een goede opvolging noodzakelijk, zodat we dit kunnen filteren!

Een ander voorbeeld, voor een hulporganisatie werd een actie opgezet om geld in te zamelen voor daklozen. We merkten al snel op dat de foute mensen naar de pagina geleid werden.

Mensen die zoeken op ‘drugs daklozen’ behoren niet tot onze doelgroep. Wanneer je deze blokkeert, kan je meer budget vrijmaken voor de relevante zoektermen. 

Zoekwoorden verschillen van prijs

Per sector merken we enorme verschillen op bij de prijzen per zoekwoord. Zo zijn er woorden waar je met €1 per click al kan winnen, maar zijn er evengoed woorden die €15 kosten per click.

Hoewel het budget dus niet de doorslaggevende factor is, is er in bepaalde sectoren zoveel concurrentie dat je wel een minimumbedrag moet hanteren.

Wat zijn de mogelijkheden?

Google Ads biedt meerdere methodes aan om te adverteren. Het grote verschil zit tussen beeld en tekst.

Advertenties met beeld:

Je advertentie wordt weergegeven in het Google Display Netwerk (GDN). Je kent ze wel! Tijdens het lezen van je online krant zie je hier en daar banners met reclame. Hier bereiken ze jou niet op basis van een zoekwoord, maar behoor jij tot de opgegeven doelgroep van de adverteerder. Er zijn echter nog mogelijkheden. Zo behoren YouTube video advertenties ook tot deze categorie.

  • Google Shopping
    Wanneer je naar een product op zoek gaat via de Google zoekbalk, krijg je al snel een reeks producten te zien. Ze staan helemaal bovenaan, nog boven de betalende tekstadvertenties en zijn super doeltreffend! Stel je zoekt een bepaalde kabel, dan verschijnen er enkele foto’s waar je meteen kan kiezen welke je wilt. Het zijn eigenlijk advertenties om je e-commerce producten te tonen op de zoekresultatenpagina.

  • Video
    YouTube wordt dagelijks door miljoenen mensen gebruikt. Als jouw doelgroep zich hier bevindt, kan je ook daar je advertenties tonen via video.

     

  • App
    Heel wat mobiele apps zijn verbonden met het netwerk van Google. Ook hier kan je jouw advertenties weergeven. Ga wel na of jouw doelgroep spelletjes speelt via de Google Play Store of niet.

     

  • Smart
    Je kan ook slimme, geautomatiseerde campagnes opstarten die meerdere netwerken gebruiken.

     

  • Lokaal
    Als je een fysieke winkel (of locatie) hebt, kan je mensen via lokale advertenties tot bij jou krijgen. Met lokale campagnes kunnen bedrijven potentiële klanten de informatie bieden die ze nodig hebben om te beslissen wanneer en hoe ze winkels bezoeken.

     

  • Discovery
    Discovery Ads zijn advertenties die in de Google Discover feed zijn te vinden, maar ook getoond worden op de Youtube homepage en in Gmail.

     

  • Dynamische advertenties
    Dit zijn automatisch gegenereerde advertenties door Google Ads die gebaseerd zijn op je website-inhoud. Dit is enkel mogelijk wanneer jouw website meer dan 100 pagina’s bevat en voldoende kwalitatieve inhoud heeft.

Advertenties met tekst:

De meerderheid van de Google advertenties bestaan “gewoon” uit tekst. Het klinkt bijna te eenvoudig om resultaat op te leveren, maar toch is het zo interessant.

Via het zoeknetwerk kom je bovenaan in Google te staan. Het is een slimme manier van adverteren, omdat mensen echt op zoek zijn naar jouw aanbod.

Retargeting / remarketing via Google Ads

Bezocht je onlangs een webshop en werd je daarna overspoeld met advertenties? Neen, de overheid bespioneert je niet. Het zijn wij, marketeers, die hierachter zitten!

Via retargeting, ook wel remarketing genoemd, kan je een advertentie tonen aan eerdere websitebezoekers.

Wist je dat minder dan 5% van de bezoekers op een webshop gemiddeld een aankoop doet? Dit percentage kan je omhoog halen door de potentiële klant nog eens te herinneren aan jouw product of dienst.

Gemiddeld heeft een klant tussen de 5 en 8 contactmomenten nodig alvorens tot een aankoop over te gaan!

We spenderen vaak ons budget aan het bovenste deel van de funnel, maar via retargeting kan je ook het onderste gedeelte bereiken.

Funnel marketing

De verschillende manieren om aan retargeting te doen:

Reactivatie

Iemand bezocht je landingspagina of website, maar is niet geconverteerd tot klant.

Nét niet gekocht

Iemand voegt één of meerdere producten toe aan het winkelmandje in een webshop en besluit dan toch om geen aankoop te doen. We weten niet wat er gebeurde. Misschien hadden ze hun creditcard niet bij om moesten ze gewoon nog wat langer nadenken.

Bepaalde pagina niet bezocht

Als gebruikers door je website navigeren en bepaalde pagina’s nog niet gezien hebben, kan je die pagina’s adverteren op die specifieke doelgroep.De voordelen van Google Ads

Wist je dat meer dan 90% van de inkomsten van Google afkomstig is uit advertenties? Het is een miljardenbusiness!

Google beschikt over gigantisch veel informatie. Ze weten wat jouw interesses zijn, wat je vorige aankopen waren en nog zoveel meer.

Wat zijn de voordelen?

Google Ads is een slimme investering, omdat je enkel betaalt wanneer een gebruiker effectief klikt op je advertentie.

Wanneer ze niet klikken en de advertentie toch getoond wordt, hebben ze eigenlijk jouw bedrijfsnaam gratis gezien. Wie houdt nu niet van een beetje naamsbekendheid!

  • Je bent vindbaar voor je klanten
  • Je adverteert gericht en relevant
  • Je scoort hoog op de eerste pagina in Google
  • Je betaalt enkel wanneer iemand effectief klikt op je advertentie
  • Je resultaten zijn meetbaar
  • Je kan advertenties tonen aan mensen in jouw regio
  • Je kan al adverteren met een klein budget
  • Je bepaalt zelf wat je maximaal wenst te betalen per click 

Zijn er ook nadelen?

Als je je Google Ads campagnes niet nauwkeurig opvolgt, kunnen de kosten hoog oplopen. Zeker wanneer je op irrelevante woorden gevonden wordt. Dan geef je geld uit om een doelgroep te bereiken die bij jou geen klant zal worden.

Als je pech hebt, zit je in een sector met veel concurrentie en zal je met hogere budgetten moeten adverteren.

€75 gratis advertentietegoed voor Google Ads

Als je eens wilt testen of Google Ads iets is voor jou, krijg je een leuk cadeau van Google. Stort je €25, dan krijg je €75 gratis advertentietegoed bij je start.

Heb je nog ergens €25 liggen? Test dan zeker eens wat de resultaten zijn met €100 advertentiebudget.

Google Ads campagnes kunnen goedkoop zijn

Per campagne kan je een budget instellen per dag. Google doet dit bedrag maal 30 en zal nooit dat bedrag uitgeven in één maand. Als het nodig is zal er per dag wel meer worden uitgegeven dan je opgegeven budget.

Wil je deze maand dus niet meer dan €1000 uitgeven, dan moet je dagbudget op €33,3 staan.

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Een vraag die we regelmatig krijgen is wat nu juist het verschil is tussen Search Engine Optimization (SEO) en Search Engine Advertising (SEA).

Het is eigenlijk heel eenvoudig uit te leggen. SEO is gratis, SEA is betalend. Als je relevante inhoud op je website plaatst en gebruikers blijven lang op je pagina’s, dan zal je gratis in Google verschijnen.

Helemaal bovenaan in de zoekmachine staan echter enkele links waar voor betaald wordt. Dit is SEA.

Het is ideaal als je deze twee zaken kan combineren. Stel dat je bovenaan in Google staat bij de organische resultaten en je daarboven ook nog eens een betaalde advertentie hebt staan, dan vergroot je de kans om bezoekers aan te trekken.

Bovendien kan je via de betaalde advertenties bezoekers op je website krijgen. Zij gaan doorheen je website navigeren en dit zorgt ervoor dat het aantal bezoekers stijgt en de score in Google ook. Via SEA kan je dus je SEO verbeteren en op termijn ook gratis bezoekers aantrekken.

Meet je conversies

Meten is weten. Zonder kennis van de resultaten kan je niet optimaliseren en weet je niet of je investering iets opbrengt. Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk zaken meet!

Een fout die door heel wat marketeers en ondernemers gemaakt wordt, is het niet invoeren van een conversie tracking.

Je kan ervoor kiezen om je advertenties te optimaliseren op basis van de clicks. Het kan echter heel interessant zijn om te optimaliseren op basis van conversies.

Google zal dan kijken welke personen effectief overgaan tot actie en zo ook in de toekomst jouw advertentie tonen aan de juiste personen.

Deze conversiemeting traceren we via een stukje code dat op je website geplaatst wordt.

Sitelinks en sitelink extensies

Soms zie je onder een advertentie ook nog extra links staan. Dit zijn extra triggers om de bezoeker meteen in de juiste richting te sturen. Het is eigenlijk een soort submenu met extra mogelijkheden.

Vergeet Bing niet!

Naast Google is er nog een zoekmachine die heel wat mensen vaak vergeten. In België heeft Bing een marktaandeel van bijna 10%, wat toch ook enkele miljoenen zoekopdrachten oplevert elke maand.

Het is de tweede grootste zoekmachine in ons land en een goede keuze voor mensen met een beperkt budget. De kosten zijn daar namelijk een stuk lager om te adverteren.

Wat raden wij aan?

Google Ads is een must voor de meeste bedrijven! Het is een doeltreffende manier om klanten aan te trekken.

Denk maar eens na wat jij doet als je een bepaalde dienst of een specifiek product nodig hebt? That’s right! Even op Google kijken…

Zorg ervoor dat jij online vindbaar bent! Want als je niet gevonden wordt, kan je ook niet groeien.

Mogen wij jou helpen met een Google Ads campagne? Laten we snel kennismaken. Je concurrenten zijn al aan het adverteren, dus let’s go!

Van niks naar clicks? Laten we samen een doeltreffende Google Ads campagne opzetten!

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *